Annonsørinnhold
Designer i hemmelig tjeneste
I en usikker verden, satser Norge tungt på Forsvaret. Det stiller høye krav til digital utvikling. Hvordan er da hverdagen til en UX-designer i Etterretningstjenesten?
Etterretningstjenesten
9. januar 2025
4 min
Dette er annonsørinnhold fra Etterretningstjenesten
– Her utvikler jeg digitale produkter og tjenester som virkelig bidrar til å forbedre og forenkle analytikernes måter å jobbe på, sier en UX-designer i E-tjenesten, som av sikkerhetshensyn må være anonym.
Etterretningstjenestens oppgave er å varsle om ytre trusler mot Norge og norske interesser. Den innhenter og analyserer informasjon om hva som skjer i utlandet, så norske myndigheter og militær ledelse kan fatte best mulige beslutninger.
Dette er et utfordrende oppdrag som krever bred digitalisering, og produktene som trengs, finnes sjelden som hyllevare. Da må E-tjenesten lage dem selv.
– Designere og utviklere samarbeider i produktteam for å løse store utfordringer. Her sitter vi også tett med analytikerne for å forstå behovene deres og lage gode løsninger, forteller designeren i tjenesten.
Kollega fra Forsvaret. 📸: Forsvaret.
Hun opplever samfunnsoppdraget som spesielt meningsfylt.
– Vi får et helt unikt bilde av hvordan verden henger sammen. Når produktene våre løser reelle behov og er utformet på en brukervennlig måte, bidrar de til å forsvare Norge. Selv en liten justering i hvordan vi presenterer data kan føre til at brukerne finner verdifull informasjon om en mulig trussel de ellers ikke ville sett. En sånn følelse av å bidra til noe viktig og samfunnsnyttig, har jeg ikke opplevd tidligere.
En ny arbeidshverdag
Alle nyansatte i tjenesten gjennomfører kurs innen etterretning. Også UX-designere må lære seg hvordan man jobber med innhenting, analyse og etterretningsproduksjon. Dermed blir det enklere å sette seg inn i brukernes hverdag, utfordringer og behov.
Det betyr ikke at det er lett.
– Etterretning er det mest kompliserte og unike domenet jeg har vært borti, sier designeren, som tidligere har jobbet mange år i konsulentbransjen.
Problemstillingene krever helt ulike fremgangsmåter, så verktøykassa fra designfaget kommer veldig godt med.
– En konkret utfordring er at i etterretningsfaget må forholde oss til data og informasjon som kan være tvetydig eller direkte feil. Denne usikkerheten må vi formidle på en enkel måte til brukerne, forteller hun.
Sikkerhetskravene gjør at det er få muligheter for hjemmekontor. Det kan være upraktisk, men byr også på fordeler.
– Når hele teamet sitter i samme rom, er det mye lettere å dele innsikt og diskutere problemstillinger. Det sørger også for et skikkelig godt arbeidsmiljø.
Kollegaer fra Forsvaret. 📸: Forsvaret.
Sikkerhetskravene gjør også at jobben blir på jobben, rundt middagsbordet snakkes det om alt annet.
– Det kan selvfølgelig være litt kleint å sitte i familieselskap uten å dele noe om hva jeg jobber med, men heldigvis har vi mye åpenhet og trygghet i å kunne dele det meste med kollegaer, sier designeren.
Brukerne kan være alt fra militære offiserer til samfunnsvitere, språkvitere og astrofysikere.
Overraskende åpent
Siden mulighetene for å dele på hjemmebane er begrenset, vektlegger designteamet åpenhet på jobb.
– Jeg var redd for at jeg ikke fikk lov til å prate med så mange brukere, eller at det var veldig vanskelig å komme i kontakt med dem, men brukerne er kjempeinteresserte i å sette av tid til å vise hvordan de jobber og hvilke utfordringer de sliter med.
Bredden i Etterretningstjenestens oppdrag og ansvarsområder gjør at brukerne kan være alt fra militære offiserer til samfunnsvitere, språkvitere og astrofysikere. Derfor er det ekstra viktig å lage gode løsninger tilpasset oppgaver på tvers av organisasjonen.
Og veien fra idé til løsning kan være overraskende kort.
– Før jeg startet, var jeg litt nervøs for at utvikling går litt sakte i staten. Men med gode tverrfaglige team, er veien kort fra en idé til vi har en løsning som gir verdi for brukerne. Med god forståelse av domenet, nye verktøy og ny teknologi, utforsker vi nye måter å drive etterretning på.
Økt satsning på Forsvaret
Designeren kjenner også på ansvaret som følger med jobben, særlig etter Russlands fullskalainvasjon av Ukraina. I en stadig mer usikker verden, satser Norge tungt på Forsvaret, herunder på digitale løsninger som gjør det mulig å levere godt på et viktig oppdrag.
– Målet til Etterretningstjenesten er å ha kunnskap om verden for vern av Norge. Derfor må vi spørre oss selv om hvordan systemene vi designer vil fungere i en eventuell krig.
Et annet satsingsområde er verdensrommet, og Etterretningstjenesten har ansvar for Norges militære romvirksomhet. Satellitter sørger for kommunikasjon og oversikt over aktiviteten i norske farvann. I tillegg overvåkes selve verdensrommet for å sikre rominfrastrukturen.
– Mye kompleks informasjon må visualiseres og formidles på en enkel måte. Da er tverrfaglige team utrolig viktige for å lage gode produkter.
NorSat-3 er utstyrt med både AIS-mottaker og en navigasjonsradardetektor for å fange opp skip som har slått av AIS-transponderen. Illustrasjon: Norsk Romsenter
– Med et sånt fokus på forsvaret av Norge, må du ha vært i militæret for å jobbe i Etterretningstjenesten?
– Nei, absolutt ikke! De fleste i teknologiavdelingen kommer fra helt vanlige jobber i det private eller offentlige.
Høres dette fristende ut? Etterretningstjenesten trenger gode hoder til å designe avanserte etterretningsløsninger. Les mer om stillingene her.
Bransjenytt
Umble legger ned
Konsulentselskapet som ble startet av studenter stenger dørene etter fem år.
Bransjenytt
Computas styrker UX-teamet
Yngve Skråmm er nyeste tilskudd til avdeling brukeropplevelse hos Computas.
Bransjenytt
Går tilbake til konsulentverdenen
Siri er nyeste tilskudd til designgjengen i Kantega.