Annonsørinnhold
Slik brukertester Vy
Designerne i Vy deler hvordan de bruker umoderert testing med Testflow.
Testflow
7. mai 2024
5 min
Dette er annonsørinnhold fra Testflow
Brukertesting er både en viktig del av designprosessen, og noe av det gøyeste vi gjør! Som med annen innsikt, er det lurt å bruke en kombinasjon av flere metoder når vi brukertester. Men noe av det vanskeligste og mest tidskrevende er å få tak i de riktige brukerne. Fjerntesting gjør dette noe enklere. Da trenger de ikke møte opp fysisk, og de kan ta testen fra sin egen datamaskin eller telefon. En annen god metode er umoderert testing, altså at brukeren tester uten at du trenger å være tilstede. Dersom vi kombinerer umoderert testing med vanlig brukertesting, kan vi få mye innsikt ut av tiden vi bruker på det.
Et norsk verktøy for brukertesting
Testflow er et norsk verktøy for umoderert brukertesting hvor du kan teste produkter og tjenester i form av prototyper eller testløsninger, eller etter lansering. Samarbeidet med Norstat sikrer også tilgang til et bredt spekter av potensielle testbrukere, med sitt brukerpanel med over 110 000 deltakere. På den måten kan du velge varierte brukere som reflekterer din målgruppe, alt fra grunnleggende demografisk data som alder, kjønn, bosted, utdannelse eller yrke, til hundrevis av mer avanserte valg som planer om å bytte bil, er kunder av en spesifikk bank eller har barn som er under skolealder.
Du setter opp testen ved å legge inn en lenke til produktet eller tjenesten du ønsker å teste, formulere spørsmålene du ønsker svar på, og angir antall ønskede testbrukere. Testen distribueres deretter til målgruppen du har definert, og brukerne kan enkelt gjennomføre testen når og hvor som helst. Du får løpende tilgang til opptakene, og ofte er testen ferdig innen noen timer. Med Testflows notatfunskjon blir analysen av resultatene både enkel og effektiv.
Designmiljøene i selskaper som Vy, DNB, FINN og Vipps er blant de som bruker Testflow til brukertesting. Designerne i Vy var noen av de første som tok i bruk Testflow, og verktøyet ble raskt en naturlig del av prosessen deres.
Siden det er så enkelt og kjapt, er det også lett å teste det samme om igjen
Bruker Testflow i hele prosessen
Hilde Strømner Hatt er designer i Vy, og forteller at de ofte bruker Testflow for å teste prototyper på deler av en flyt eller en ny funksjon, men at de også tester ting som er implementert i testmiljøet deres:
– Det kan både være tidlig og sent i prosessen – det avhenger av om det er noe helt nytt eller forbedringer. Siden det er så enkelt og kjapt, er det også lett å teste det samme om igjen, altså etter at vi har gjort endringer basert på den forrige innsikten.
At det er enkelt er Isabella Kubosch som også jobber som designer i Vy enig i:
– Testflow er en lettvint måte å få uttalelser fra brukere på design man har laget. Det at vi både ser hvor de klikker, hører hva de sier og også ser ansiktsuttrykkene er veldig verdifullt.
Isabella Kubosch i Vy. 📸: Andreas Turau / Techshot
Tester med hele teamet
Hvor ofte teamene tester varierer fra flere ganger på en uke, til et par ganger i måneden, og designerne inviterer også resten av teamet med på testingen.
– I det siste har vi fokus på at utviklerne skal være mer aktive i brukertestingen. Det er jo en like interessant prosess og innsikt for hele teamet! Vi ser også at når designer og utvikler lager oppgavene og analyserer innsikten sammen, klarer vi trolig å møte brukernes ønsker og forventninger enda bedre, forteller Hilde.
Kombinerer brukertesting med andre metoder
Designerne bruker flere forskjellige metoder for brukerinnsikt og testing, og Testflow har funnet en naturlig plass i verktøykassen, deler Hilde:
– I tillegg til Testflow bruker vi geriljatesting og intervju. Vi liker godt å kunne variere litt etter hva det er vi ønsker å undersøke, og litt etter hvor i prosessen vi er. Hvis vi skal undersøke en hel flyt, har vi best erfaring med intervjuer. Idéer eller ‘småting’ er fine å ta tempen på med geriljatesting. Testflow er et sted litt i mellom – eller begge deler!
Kjapt å utvide brukertesten
Når vi brukertester ønsker vi gjerne å grave enda litt mer etter at vi har sett hva vi lærte av første runde. Vy testet nylig en ny tjeneste gjennom A/B-testing, og testet samtidig versjon A og B i Testflow.
– Da vi fikk resultatene, så vi at de fleste svarene var fra testpersoner i alderen 19–35 år, og vi var interessert i de eldre målgruppene også. Da var det enkelt å duplisere testene, ekskludere de som hadde svart allerede og be om svar for en eldre målgruppe. Slik fikk vi svar fra et stort aldersspekter, og kunne sammenligne Testflow-resultater med målinger fra A/B-testingen, deler Hilde.
Hilde Strømner Hatt i Vy går igjennom resultater fra brukertest med en kollega. 📸: Andreas Turau / Techshot
Jeg er redd vi ikke hadde testet like ofte uten Testflow. Og det er ikke bra for brukerne våre!
Gjør brukertesting enkelt
Gjengen i Vy ser mange fordeler med å bruke Testflow.
– Det viktigste er at det er enkelt! Det krever mindre tid til forberedelser enn geriljatesting og intervju, synes Hilde.
De trekker frem muligheten til å velge aldersspenn, notatfunksjonen og kvaliteten i svarene som noe av det beste med Testflow.
– Og ikke minst kommer svarene fort – og det er ganske spennende å åpne en ferdig test!
Designerne ser også stor verdi i å ha opptak av brukertestene.
– Vi kan se testene om igjen, eller vise dem til utviklere, produkteiere og andre som dokumentasjon. Det gjør det lett å underbygge designbeslutninger vi tar i fellesskap, synes Isabella.
Uten Testflow ville de ikke testet like mye, mener Hilde:
– Selv om vi har stor nytte av å teste på flere ulike måter, ville det føltes mer omfattende å teste uten Testflow og jeg er redd vi ikke hadde testet like ofte. Og det er ikke bra for brukerne våre!
Nysgjerrig på å få vite mer? Booker du et uforpliktende møte via denne lenken, får du som UX Norge-leser testing til en verdi av 15 000,- gratis, hvis du blir kunde. I tillegg får støttespillere av UX Norge 20% rabatt på årlig lisensavtale.
Bruker du denne lenken støtter du også UX Norge, da vi får kickback fra Testflow 🙏🏻
Verktøy
Innovasjonsarbeid og mulighetstrær – fra strategi til handling
Cecilie og Katrine ser på hvordan mulighetstreet fungerer, og hvorfor det bør være en sentral del av innovasjonsarbeidet i UX-verden.
Verktøy
Designerens verktøykasse for å bruke AI i designprosessen
Nysgjerrig på hvordan du kan bruke AI, og hvor du bør starte? Øyvind loser oss igjennom verktøyene vi bør teste ut.
Verktøy
NRK Super: Slik designer de for barn
Det utfordrer oss til å tenke ukonvensjonelt, forteller tre NRK-designere.
Verktøy
Tre måter designere kan bruke AI på
AI åpner for mange muligheter, og mange er både redde og spente på hvordan dette vil påvirke UX.