Pride
Mangfold og inkludering i UX-bransjen
Hvordan står det til med mangfold og inkludering i bransjen vår? Vi har sjekket litt rundt hvordan det jobbes aktivt med dette.
Tone Nordbø

June 22, 2022
3 min
Vi har tatt en prat med våre støttespillere Netlife, Sans, Skalar og Storebrand og hørt litt hvordan de ser på inkludering og mangfold, hvilke utfordringer de møter på, og hvordan de jobber for å øke mangfoldet i sin bedrift.
Mangfold en selvfølge
Bedriftene vi har snakket med ser på mangfold og inkludering som en selvfølge, og noe som bidrar til arbeidsmiljøet. - Vi synes ikke at konsulenters seksuelle preferanser, kjønn, identitet eller bakgrunn spiller noen rolle i vurderingen om ansettelse. Tvert imot, ser vi at nettopp forskjeller og mangfold er det som skaper et interessant arbeidsmiljø og konsulenter som skiller seg ut i mengden, sier Frode Alver i Sans.
I Skalar ønsker de alle velkommen, og for dem er respekt og nysgjerrighet viktig. - Mennesker er forskjellige og å ikke omfavne forskjeller er i minste fall en bjørnetjeneste. I verste fall kan det føre til diskriminering. Begrepet mangfold omfavner mye, som flerkulturellhet, interseksjonalitet, funksjonsnedsettelse, kjønn og seksualitet. For oss i Skalar er det første steget til en inkluderende arbeidsplass å gå tilbake til våre verdier, spesielt respekt og nysgjerrighet. Å ha respekt for andre er et premiss for et mer inkluderende miljø, sier Eric Haïdara, Head of Design i Skalar.
Mangfold er også noe det må jobbes aktivt med for å få til. - Vi er gode på noen type mangfold som f.eks utdanning og bakgrunn, og er ganske gode på kjønnsbalanse, samtidig så ser vi at vi er en relativt homogen gruppe mennesker i Netlife med tanke på etnisk bakgrunn, funksjonsnivå og legning, så det er noe vi må fortsette å jobbe for og legge til rette for fremover, sier Daniel Hasan i Netlife.
- Storebrand har jobbet aktivt med bærekraft siden 1995, og mangfold er en viktig del av den sosiale bærekraften. I ansettelsesprosessen forsøker vi naturligvis å være så «unbiased» som mulig og vi mellomledere får også god støtte av People, HR-avdelingen vår på vurderinger vi gjør underveis. Mange av kandidatene i mine ansettelsesprosesser har allerede vært opptatt av bærekraft, så inkluderingsfaktoren får ofte en positiv selvforsterkende effekt, sier Martin Gjesdal i Storebrand.
Mangfold fører til bedre design
Daniel i Netlife er tydelig på at de leverer bedre resultater jo mer ulike de er. Eric i Skalar peker på at et mangfoldig miljø gjør at vi lettere kan designe for forskjellige mennesker, og være mer kreative. - For oss designere, ved å være en del av et diversifisert miljø, blir det enklere, og naturlig, å tenke på de ulike type menneskene som skal bruke løsningene vi lager. Jeg har veldig tro på at folk med ulik bakgrunn, som klarer å skape et sterkt forhold, blir mer kreative. Derfor er vi veldig stolt av å ha mennesker med 14 ulike nasjonaliteter og bakgrunner som jobber, har det gøy sammen og lærer fra hverandre, sier Eric.
Språk er en utfordring
Både Netlife og Sans ser det som en utfordring at de fleste kunder krever at konsulentene snakker norsk. Netlife har fått motstand fra kunder når de har prøvd å leie ut konsulenter som ikke har norsk som morsmål. Som en mulig løsning ser de på om det er mulig å anonymisere konsulenter i tilbud de sender fra seg.
Hva gjør bedriftene?
Bedriftene har tatt forskjellige grep for å jobbe med mangfold. I Storebrand gjennomføres det ansattundersøkelser hver måned, med spørsmål om mangfold og inkludering, og lederne blir med det målt på mangfold.
I Netlife anonymiserer de kjønn, bakgrunn, alder og navn i rekrutteringsprosesser før første møte med personen. De stiller også krav til kundene sine og deres verdier, og har avsluttet et kundeforhold basert på synet deres på homofilt ekteskap.
- Vi mener at å vise interesse for våre kollegaer, å være nysgjerrig, åpner for mye lærdom og et bredere syn på livet. Dette, sammen med respekt, er svært viktig for å lykkes med mangfold på arbeidsplassen, sier Eric i Skalar.
Sans peker på at mangfold også har noe med erfaring å gjøre, og sørger for en god miks. - I Sans har vi per nå kun en femtedel juniorer for å sikre at de får nok faglig støtte og oppfølging i prosjekt, men dette kan endre seg etter hvert som vi vokser.
Designer med ansvar for designsystemet til Strim
Strim • Oslo
Vil du være med å lage Norges beste strømmetjeneste?
Lead/Senior/Junior UX/UI/Service Designer(s)
Easee • Oslo, Stavanger
Want to take part in shaping the future of electricity, put your working hours into enabling a greener future and changing business culture forever? If so, maybe you should join us at Easee!
Designer til Strim
Strim • Oslo
Vil du være med å lage Norges beste strømmetjeneste?
Interaksjonsdesigner
NoA Ignite • Oslo
Er du en interaksjonsdesigner som gjerne jobber datadrevet og er opptatt av å skape gode, lønnsomme tjenester gjennom å dekke reelle brukerbehov?
Senior Designer
NoA Ignite • Oslo
Vi ser etter en senior designer som har lyst til å ta helhetlig eierskap til designleveranser i spennende oppdrag for våre kunder.
Senior Designer til produktteam
Storebrand • Stavanger
Kom og jobb i våre autonome, tverrfaglige produktteam med å lage innovative løsninger for over 1 million kunder.
UX/UI Designer
NoA Ignite • Oslo
NoA Ignite er det største selskapet i The North Alliance — en progressiv byråfamilie med flere av de fremste strategi-, design-, teknologi- og kommunikasjonsselskapene i Norden.