Psykologi og atferdsvitenskap for produktutvikling

Skap bedre brukeropplevelser og endre atferd i praksis!

Nøkkelinformasjon

📆 Dato: 25. november 2025

🕐 Tid: 09:30 - 16:00

📍 Sted: Matsalen, Mathallen Vulkan

💰 Pris: 6000,-

👨‍🏫 Kursholder: Andreas Ose Marthinussen

Kjøp billett

Nysgjerrig på hvordan bruk av psykologi og atferdsvitenskap (behavioural science) kan hjelpe deg til å lage mer intuitive og engasjerende løsninger for brukerne dine?

I dette kurset vil du utforske etablert forskning og teori om menneskelig atferd. Kurset passer for designere, produktutviklere og andre som jobber med å skape gode brukeropplevelser. Vi tar utgangspunkt i grunnleggende konsepter og bygger gradvis opp til mer avanserte strategier som du kan bruke i ditt daglige arbeid. Om du er ny til temaet vil du få en solid introduksjon til hvordan atferdsvitenskap kan styrke designarbeidet ditt, og om du allerede har erfaring vil vi introdusere praktiske verktøy og konkrete rammeverk for å lage bedre produkter og tjenester.

Kurset vil bestå av tre deler:

  • En intro til moderne atferdsvitenskap, med fokus på hjernens beslutningsprosesser og hvordan du kan påvirke adferd. Du vil forstå de viktigste faktorene som påvirker brukerens opplevelse og beslutninger når de møter designet ditt.
  • I del to går vi igjennom de vanligste kognitive skjevhetene (biases) som man må være obs på for å lage design som spiller på lag med hjernen.
  • Til slutt går vi i dybden på de tre viktigste designstrategiene for å sikre at bruker gjennomfører det som er ønsket handling. Vi vil også etablere noen praktiske rammeverk og tommelfingerregler, som du umiddelbart kan bruke til å forbedre eget design.

Kurset er fokusert på å skulle være mest mulig praktisk orientert, med oppgaver underveis som viser hvordan du kan bruke det du har lært direkte i din egen jobb.

📦 Agenda

🧠 09:30 – 10:00: Intro til atferdsvitenskap (behavioural science)

  • Intro til foredragsholder
  • Hva er atferdsvitenskap og hvorfor er det viktig for design?
    • Med noen caser fra virkeligheten på produkter og design som har brukt atferdsvitenskap samt noen som ikke har gjort det 🙃

🚀 10:00 – 12:00: Lynkurs til nøkkelkonsepter i atferdsvitenskap

  • Hvordan bestemmer hjernen seg for hva som skjer videre? En intro til System 1 og 2 - hjernens raske og langsomme måte å tenke på.
  • Intro til den forenklede atferdsmodellen (Atferd, Motivasjon, Evne, Trigger), et trygt rammeverk som gjør det enklere å kommunisere tverrfaglig der du jobber om brukeratferd.
  • Eksempler på de viktigste kognitive skjevhetene (Ankring, Framing, Loss Aversion, m.m.) og hvordan du kan bruke de.

🥐 12:00 – 12:30: Lunsj

🕵🏻 12:30 – 16:00: Designstrategier for å jobbe med adferd

  • De 5 viktigste tingene som må skje for handling: Intro til "Atferdstrappa" for å konvertere brukeratferd.
  • De 3 viktigste strategiene for å motivere til handling og endring i adferd:
    • Gjør det til en vane
    • “Juks” (dvs automatiser der du kan, bruk kreative snarveier og forenklinger)
    • Gjør det enkelt for System 2 å ta beslutningen
  • Bruk en atferdsplan og SOAP-notater for å sette det i system: kartlegg brukernes handlinger, triggere og ønsket utfall, før du iterer videre til du har ønsket resultat.
  • Avslutning med oppsummering, anbefalt litteratur og tips for å komme igang.

👨🏻‍🏫 Om kursholder

Andreas (34) jobber som seniorkonsulent i Relato med produkt- & prosjektledelse.

Han har en bachelor i psykologi fra Cardiff University og master i adferdsøkonomi (behavioural economics) fra University of Warwick.

I karrieren hans har han mange års erfaring, primært som produktsjef, med digital produktutvikling i kjente merkevarer som Finn.no, Telia, Favrit og Ice. Han sitter også i styret for fagnettverket SaaS Product Leadership Group, som promoterer beste praksis for moderne produktutvikling.

For Andreas er nøkkelen til alle gode produkter og tjenester å ha brukeren i fokus, med en forståelse ikke bare for hva man vil oppnå, men også hvordan det mottas av bruker. Atferdsvitenskap er et tverrfaglig felt med mye relevant innsikt for alle som jobber med produkter og tjenester og i dette kurset vil Andreas vise fram hva som skaper bedre resultater for deg og dine brukere.

💬 Tidligere deltakere om kurset

Quote symbol
Likte godt at det var produktorientert og mye hands on jeg kunne ta med meg videre og direkte inn i arbeidet vi gjør til daglig. Synes det var grundig og detaljert som er fint når tema er relativt nytt (for meg altså).
Quote symbol
Liker at man jobber med en case slik at man får litt praktisk læring.
Quote symbol
Veldig nyttig å gå gjennom cognitive bias, selv om man er kjent med flere av de, så glemmer man de litt i det daglige arbeidet.
Quote symbol
Det faglige innholdet var veldig bra, kursleder var god til å presentere og hadde også mange gode eksempler og dro oss inn i samtalen.

🥐 Servering: Frokost, frukt, lunsj og bakst (dørene åpner ca. 9.15 for frokost)

👩🏼‍💻 Ta med: Laptop og en tanke om et designprosjekt du har hatt, hvor du ikke ble helt fornøyd med løsningen!

🙋🏼‍♀️ Påmelding: Billetter kommer i salg 23.09.2025 kl. 10.00. Bruk knappen over for å betale med Vipps eller kort. Hvis du vil ha faktura sender du en e-post til kurs@uxnorge.no med beskjed om hvor mange billetter du vil kjøpe, og fullt navn og e-post til hver av deltakerne.

Få siste nytt fra UX-verdenen i Norge rett i innboksen

Hvordan denne e-posten blir brukt, finner du i vår personvernerklæring.

Takk til våre støttespillere

Aidn
Bouvet
Columbus
Computas
Egde
Folio
Kantega
Knowit
Lyse Tele
Miles
NITO
Netlife
Northern Beat
Okse
Sonett
SpareBank 1 Utvikling
Storebrand
Systek
Testflow
These Ways
Tietoevry
Webstep
Bli støttespiller