Etikk
Dark patterns og UX: etisk design
Blir brukarar sett på som dumme av selskap som gjer det vanskeleg å slette seg frå tenesta? Kvifor blir ulike metodar som lurespørsmål, bekreftelsesskam og vennespam brukt for å holde på eller auke antall brukarar? Endå viktigare: er det viktigare å beskytte produktet og selskapet mot “skadeleg åtferd” enn å beskytte brukarane mot det same?
Aleksander Nygård Tonheim

4. februar 2021
6 min
Leserinnlegg
Dette er en artikkel skrevet av noen andre enn UX Norge-redaksjonen.
Er du Yrs nye konseptutvikler?
NRK • Oslo
Vil du være med å utvikle Yr til å bli verdens beste værtjeneste? Vi i NRK og Yr ser etter deg!
Senior produktdesigner
Politiets IT-enhet • Oslo
Politiet trenger flere designere!
Redaktør til UX Norge
UX Norge • Remote
Vi søker redaktør til nettavisen for fagmiljøet innen UX ✨
Takk til våre støttespillere
Aidn
Bouvet
Columbus
Computas
Kantega
Knowit
Miles
Netlife
NoA Ignite
Northern Beat
Okse
Prisme
Sans
Skalar
SpareBank1
Storebrand
Systek
Twoday
UX Signals
Umble
Useit
Webstep