Dark patterns og UX: etisk design
Blir brukarar sett på som dumme av selskap som gjer det vanskeleg å slette seg frå tenesta? Kvifor blir ulike metodar som lurespørsmål, bekreftelsesskam og vennespam brukt for å holde på eller auke antall brukarar? Endå viktigare: er det viktigare å beskytte produktet og selskapet mot “skadeleg åtferd” enn å beskytte brukarane mot det same?

4. februar 2021
6 min
Leserinnlegg
Dette er en artikkel skrevet av noen andre enn UX Norge-redaksjonen.
Leter du etter designer?
Legg ut stillingsannonse
Senior UX- og tjenestedesigner
Handelshøyskolen BI • Oslo
Vil du forme den digitale fremtiden for tusenvis av studenter? Brenner du for gode brukeropplevelser og ønsker å forbedre studenthverdagen? Bli med oss i et tverrfaglig team og gjør en forskjell!
Vi søker senior UX-designere!
Bouvet • Trondheim
Hei, UX Norge! Vil du bli en del av Trondheims største designmiljø? Da burde du se her!

Designrådet #2: Produktledelse og brukerinnsikt
Er det designer eller produktleder som bør ha ansvaret for å gjøre brukerinnsikt? Hvordan påvirker produktledelse designfaget?

Drag, språk, t-bane og eksperiment
Det nærmer seg et av årets høydepunkter, her er noen av de norske foredragsholderne du bør få med deg på årets Y Oslo!

UX-arrangementer oktober 2025
Litt faglig påfyll? Her er en oversikt over månedens UX-relaterte meetups, foredrag, kurs og konferanser i Norge.